Al jong wist ik dat ik bouwkunde wilde gaan studeren. De liefde voor bouwkunst is mij met de paplepel ingegoten. Mijn vakkenpakket op de middelbare school sloot daar mooi bij aan: wiskunde, natuurkunde, tekenen, economie. Het moest de HTS worden, geen universiteit. Ik ben nogal praktisch ingesteld, en had het idee dat de HTS daar beter bij aan zou sluiten. In 1993 heb ik mijn diploma gehaald aan de Haagse Hogeschool.
Aansluitend heb ik zes jaar als bouwkundig tekenaar en projectleider gewerkt bij Tebodin en DVP. Tijdens die jaren, viel mij steeds meer op dat ik meer interesse had voor het reilen en zeilen van de twee bedrijven waar ik toen werkte, dan voor de techniek van de projecten waar ik aan werkte. Ik wilde graag mijn werk binnen het gestelde budget uitvoeren, was geïnteresseerd in de jaarcijfers van de bedrijven, ik vond het belangrijk dat iedereen volgens een kwaliteitssysteem werkte en de huisstijl toepaste. Dit heeft mij doen besluiten om de techniek los te laten en mij meer met de bedrijfsvoering van een bureau bezig te gaan houden.
Aansluitend volgde vier jaar als bureaucoördinator bij een mooi architectenbureau in Delft: HDZ architekten. Daar is gebleken dat mijn keuze om de techniek los te laten een juiste was. Dagelijks heb ik gewerkt met projectadministratie en financiële administratie. Zelfs voor boekhoudkundige werkzaamheden bleek ik een gave te hebben. Zonder enige opleiding daarin, heb ik alles van de boekhouding mij eigen weten te maken. Autodidact, zo bleek.
In 2004 ben ik gestart met mijn eigen bedrijf Schoonewagen Management Assistance. Vanuit de markt merkte ik dat er behoefte was aan tijdelijke ondersteuning, ad hoc adviezen en vervanging bij bijvoorbeeld ziekte of zwangerschapsverlof. Grote bureaus hebben een bureaumanager of bureaucoördinator in dienst, kleine bureaus hebben daar geen budget voor. Het bleek een gat in de markt. Werkzaamheden die met financiële en projectadministratie te maken hebben, zijn mijn core business. Ook contractadviezen zijn een structureel onderdeel van mijn werkzaamheden. Ik heb een kring van bureaus om mij heen, die mij bij tijd en wijle inhuren voor zo'n contractadvies, honorariumberekening of onderhandeling. Nog steeds ga ik met veel plezier naar al mijn klanten toe.
De afwisseling van de werkzaamheden en diversiteit van de bedrijven houden mij energiek. Ik heb een zeer positieve levensinstelling en breng mijn enthousiasme voor alles wat met uw bedrijfsvoering en administratie te maken heeft, graag op u over.
Opleidingen - Software - Werkervaring
Opleidingen & cursussen | Instituut | Plaats | Jaar |
---|---|---|---|
HTS Bouwkunde | Haagse Hogeschool | Den Haag | Diploma 1993 |
Eerste Fase Architectuur | Academie van Bouwkunst | Rotterdam | 1991 – 1992 |
LEAN Bouwen managementtraining | ARPA (i.s.m. Next Level) | Veldhoven | 2010 |
NLP Practitioner | ARPA | Veldhoven | 2010 |
Juridisch bewustzijn voor architecten | BNA | Amsterdam | 2008,2001 |
Leergang Functioneren van de Manager | Stichting Bedrijfskunde | Rotterdam | 2002 |
Financieel Management | MKB Advies | Utrecht | 2000 |
Financiële Basiskennis | MKB Advies | Utrecht | 2000 |
Software ervaring | Leverancier | Sinds |
---|---|---|
Exact Online Project Management | Exact | 2014 |
Assistance PSO | Assistance Software | 1999 |
E-boekhouden | SkillSource | 2017 |
Ibis Work | Brink Groep | 2014 |
Navision 2015 | 4PS Construct | 2015 |
iProfit | Inventive Software | 2006 |
ProClusWorks /filemaker | ProClusWorks | 2006 |
FIS4ALL | Centric | 2004 |
Unit4 Multivers | Unit4 | 2010 |
WordPress | open source | 2011 |
Bedrijf | Periode | Functie | Werkbeschrijving |
---|---|---|---|
Schoonewagen Management Assistance te Leiden | 2004 – heden | Adviseur | Adviseur op het gebied van financieel management voor o.a. architecten- en ingenieursbureaus |
HOW2ADVICE te Delft | 2008 – 2011 | Trainer en adviseur | Het geven van praktijkworkshops op het gebied van honorariumberekeningen en onderhanden werk. |
HDZ architecten te Delft | 1999 – 2003 | Bureaucoördinator | Financiële en projectadministratie (inclusief het budgetteren, calculeren en factureren van projecten), aansturen van secretariaat, personeelszaken, kwaliteitsbewaking en algemene zaken. Tevens juridische, contractuele en commerciële zaken. |
DVP Bouw-projectmanagers te Den Haag | 1997 – 1999 | Adviseur | Het begeleiden van projecten van P.v.E. tot en met oplevering. Tevens kwaliteitsbewaking, projectadministratie, budgetbewaking. |
Tebodin Consultants & Engineers te Den Haag | 1993 – 1997 | Bouwkundig tekenaar en projectleider | Het maken van V.O. en D.O., bestek, bouwvoorbereidings- en uitvoeringstekeningen. Coördinatie tussen bouwkunde, civiel, elektrotechniek en HVAC. Bouwvergaderingen leiden, aanvragen milieu- en bouwvergunningen, contacten met klant, aannemer en gemeente. |
Chabot Museum te Rotterdam | 1994 – 1995 | Onderzoeker | Het uitvoeren van een architectuurhistorisch onderzoek naar het pand waarin het Chabot museum is gevestigd. Is gepubliceerd in een uitgave van het blad “Wiederhall”. |
Stichting BouwKwaliteit te Rijswijk | 1993 | Bijbaan tijdens studie | diverse administratieve en ondersteunende werkzaamheden |
Stichting BouwResearch te Rotterdam | 1989 – 1990 | Bijbaan tijdens studie | diverse administratieve en ondersteunende werkzaamheden |
Nevenactiviteiten
RAP Leiden
Sinds mei 2014 ben ik penningmeester van het architectuurcentrum RAP Leiden waar ik al sinds 2004 als vrijwilliger actief ben.
RAP is een onafhankelijke non-profit organisatie die zich bezighoudt met de ontwikkelingen rondom architectuur in de regio Rijnland. RAP is een kennisplatform, agendeert lokale en urgente thema’s, organiseert debat en treedt daarbij desgewenst op als intermediair. Met een uitgebreid en gevarieerd jaarprogramma maakt RAP complexe onderwerpen als ruimtelijke ordening, architectuur en stedelijke groei toegankelijk en aantrekkelijk. Dat doet RAP Leiden samen met haar partners!
Sinds 2014 verzorg ik wekelijks de rubriek "Gebouw van de Week", waarin een bijzonder Leids gebouw in de picture wordt gezet. Dit doe ik samen met nog een enthousiaste vrijwilliger van RAP Leiden
Begin 2014 heb ik de verhuizing gecoördineerd van het RAP van de Nieuwstraat (Blonkgarage) naar het Poortgebouw van de Meelfabriek.
In 2013 heb ik ruim 80 teksten geschreven voor UAR, een digitale architectuurgids voor de smartphone.
Bij de prijsvraag Waterproof in 2009 heb ik bijgedragen aan het schrijven van het juryrapport
Aan het project Architectuur en Alfabet heb ik in 2008 een bijdrage geleverd.
In 2004 heb ik meegewerkt aan het project Parels op het Dak. De werkgroep heeft een reizende tentoonstelling gemaakt, evenals het boek "Parels op het Dak". De eindredactie van het boek was in handen van Bernard de Mol Moncourt en mijzelf.
Door de jaren heen help ik met het op- en afbouwen van tentoonstellingen en een aantal PR gerelateerde dingen.
GebruikersVereniging Assistance Software
Sinds de oprichting ben ik vrijwilliger voor de Gebruikersvereniging Assistance Software. De GebruikersVereniging Assistance Software, kortweg GVAS, is een vereniging voor gebruikers van de softwarepakketten van Assistance Software. De vereniging is opgericht in 2000. Van 2000 tot en met 2007 ben ik secretaris van de vereniging geweest. Vanaf 2000 ben ik lid van diverse werkgroepen. De GVAS stelt zich tot doel:
- Het uitwisselen van ervaringen tussen leden over het werken met de software;
- Het meewerken aan de optimalisatie van de producten van Assistance Software;
- Het leveren van bijdragen aan de ontwikkeling van uitbreidingen en nieuwe onderdelen van de software;
- Het zijn van een sturend orgaan richting Assistance Software;
- Het mede zorg dragen voor de continuïteit van het softwarepakket.
Stichting Prader-Willi Fonds
Van 2007 - 2009 ben ik vrijwilliger geweest voor het Prader-Willi Fonds. Het PWF zet zich in voor het werven van middelen voor onderzoek en projecten die de kwaliteit van het leven van kinderen en volwassenen met het Prader-Willi-Syndroom bevorderen.
Op 12 april 2007 hebben wij het eerste Walking-Talking-Dinner georganiseerd voor ondernemers uit Delft. Deze avond is zeer succesvol verlopen en heeft ruim € 80.000 opgebracht voor het fonds.
Op donderdag 2 oktober 2008 is het tweede Walking-Talking-Dinner georganiseerd: diner en kunstveiling brachten € 100.000 op.
Aan beide benefietavonden heb ik een flinke bijdrage geleverd. Tevens heb ik in die twee jaren het secretariaat van de vereniging gevoerd.